onsdag 13 juni 2012

 “The mind is its own place, and in itself, can make heaven of Hell, and a hell of Heaven.” John Milton

 

Det sägs att vi tänker ca 60 000 tankar per dag, av dem är hela 90-95% samma som igår. Låter rätt oroväckande. Tänker vi verkligen så många tankar och hela tiden samma sak? Om vi sover 7 timmar av dygnet, så tänker vi ca 3500 tankar i timmen. Undrar hur dessa fördelar sej över dagen. Kanske lite färre på morgonen när vi just vaknat och på kvällen innan vi somnar, kanske några timmar mitt på dagen då vi tänker på högvarv? Hur räknas en tanke, den består säkert av flera meningar, ett litet kapitel för sej själv? Typ dagens "jag borde dammsuga, men jag är förkyld och dessutom skiner solen ute...och vem vill dammsuga en solig semesterdag? Borde jag kanske göra det imorgon istället, kanske vädret är sämre då?".


Min systers urgulliga hundvalp Albin. Jag tror inte han
bekymrar sej speciellt mycket över morgondagen.

Vad tänkte jag på igår jämfört med idag? Hmm...det mesta är tyvärr samma som under de senaste dagarna. Jag läste ett par veckotidningar, de fick mej att tänka till om det ena och det andra, men ingenting revolutionerande. Mest "jaha, just så, det har jag inte kommit att tänka på förr". När jag lagade mat igår kom jag att tänka på att det skulle vara praktiskt med ett liters eller halvliters mått. Vau, vilken enastående tanke, eller kanske inte. Inatt tittade jag på TV, det kom ett program om svenska trädgårdar, vilka tävlade om någon titel. Fina medelhavsinspirerade gårdar. Men odlinszon 1, i södra Sverige. Fast de påstod att det skulle gå att odla citroner på nordligare breddgrader, bara man odlar trädet i kruka och tar in det till hösten. Och persikor, borde funka att gräva ner trädet i marken. Intressant, fick en massa nya idéer, men jag tror inte de är värst användbara här hemma på vår lilla radhusgård. Men de räknas väl som nya tankar?

Googlade lite snabbt om tankar på nätet. Det lär räcka ca 30 dagar att ändra sina tankebanor, bara man tränar varje dag. Jag brukar försöka lyssna på mina tankar men samtidigt hålla i minnet att de inte är några sanningar. Om jag märker att jag tänker någonting negativt eller begränsande, brukar jag lägga till frågan "Säger du det? Är det verkligen så?". Allt som oftast är jag efter detta inte alls säker på saken längre. Testa, det kan leda till många intressanta insikter!

 

“The mind is its own place, and in itself, can make heaven of Hell, and a hell of Heaven.” John Milton



Lupinerna blommar, midsommaren är snart här!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar