måndag 11 juni 2012

"Frihet är att inte ha några tider att passa"

  Jan Kantz


Semester i tre veckor, första officiella dagen idag. Vilken lyx! Idag när jag fixade lite på gården, läs "plockade bladlöss från rosorna", kunde jag inte undgå att tänka på alla som sitter kvar på kontoret och jobbar. Förra veckan hade jag jätte bråttom på jobbet, försökte hinna få en massa saker skötta innan semestern - idag har jag sovit till 9, åt morgonmål i en timme och plockade bladlöss på bakgården. Hah, så snabbt kan situationen förändras! Och är förkyld. Jag är rätt säker på att det beror på att jag sedan december gått och tänkt att jag inte kan bli sjuk, inte hinner bli sjuk. Nå, nu har jag tydligen tid för detta också, en smula ironiskt. Har bestämt mej för att i fortsättningen tänka "jag är frisk", det är kanske ett bättre mantra?
Denna sommar är min semester lite annorlunda jämfört med vad den brukar vara. Jag har tänkt stanna hemma och ta det lugnt. Ok, det finns säkert en massa vänner och bekanta som tvivlar på detta och undrar hur jag skall klara av det. Hoppas riktigt på att jag skulle bli lite uttråkad, bara för att få se vad som då händer. Brukar bli väldigt kreativ när jag är både utvilad och undrar vad jag skall hitta på. Det är den känslan jag saknat en längre tid, att vara tillräckligt utvilad för att orka med någonting nytt OCH att ha tillräckligt med tid för att kunna förverkliga det. Jag vet, jag har en massa egen tid. Jag har inga barn, inga husdjur, inget gammal hus som behöver ständig renovering, eller fasligt stor gräsmatta...men jag jobbar heltid och därtill som enskild företagare med yoga vid sidan om dagsjobbet. Och jag tränar, planerar yoga timmar, går på utbildningar...har alltid en massa idéer och små projekt på gång, ganska aktiv helt enkelt. Men nu tänker jag bli ineffektiv, vi får väl se hur det går! Som tur verkar min man ha samma semesterplaner som jag, får väl allt se vem som först blir uttråkad. Min kalender har sällan haft så tomma sidor, men jag kan bara inte boka in någonting, måste få vila lite först och glömma klockan för en tid. Ah, semester...



Miss Bateman blommar fint i år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar