tisdag 26 juni 2012

Horatius: " Fånga dagen och lita det minsta möjliga på framtiden."


Vy från kvällens cykeltur

Ibland är det inte helt lätt att hålla ordning på sina tankar. När jag var i duschen märkte jag att jag i mina tankar både var på jobbet, planerade inför hösten och summan av allt detta vart att jag började tänka på Afrika. Afrika? Huh, huh, var inte särkilt närvarande. Inte undra på att jag ibland står lite väl länge i duschen...

Jag tänker rätt sällan bakåt i tiden (det är inte så mycket som det går att göra åt sådant som redan varit), men framåt lite väl mycket. Oftast dessutom helt i onödan. Jag menar inte att jag borde börja leva varje dag som om den med säkerhet vore den sista, det skulle troligtvis inte vara en så bra idé ifall morgondagen ännu kommer. Endel saker behöver planeras och jag tror det är hälsosamt att ha mål för framtiden, men största delen av uppmärksamheten borde vara "här och nu".

Den här veckan är det svårare än vanligt. Det är som om jag gång på gång skulle fiska med ett virvelspö, flötet hamnar någonstans vid slutet av veckan och jag hamnar jämt o ständigt att tvinna upp linan på själva "virveln" för att komma tillbaka till nuet. Jag vill bara vara här, skulle så gärna vilja stanna tiden. Jag tror jag stannar kvar här, en solig sommarkväll, det är livet!



Min nya följeslagare, jag är så glad över den!
Fullt möjligt att jag blivit rätt anspråkslös, men denna gamla damcykel jag fick gratis duger bra åt mej.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar