lördag 26 maj 2012

Om det gick att fotografera dofter...


 


..... så skulle jag ikväll ha tagit foton på doften av nyklippt gräs, solbränd hy, hägg som blommar och grillar som värms på bakgårdar... Eller om det gick att fota hur det känns att sitta ute i solen och känna hur dess strålar gassar mot min hud, hur jag tittar på tulpanerna som blommar, hur jag glädjs över att sommaren igen en gång är här!

Ett par veckor, sedan börjar min semester. Kommer ihåg hur det kändes förr efter skolavslutning - vilken härlig frihetskänsla. Vilken njutning att gå hem i solskenet, fint klädd, betyget i handen och hela sommaren framför sej! Ska försöka skapa lite av den känslan pånytt. Vet inte riktigt hur det skall gå till, men jag tror faktiskt att det skulle hjälpa med att sjunga "Den blomstertid nu kommit". Och att inte planera in för mycket, utan ge mej tid att njuta av lediga sommardagar!

3 kommentarer:

  1. Tänk om du skulle göra din inledning på semestern till en upplevelse? Du klär dig extra fin den sista dagen före semestern. Försöker tänka bara positiva tankar och vara extra vänlig mot arbetskamraterna. På vägen hem funderar du på arbetsåret som gått och allt som du fått gjort under det. Sen då du kommer hem, gömmer du arbetet i skrubben och njuter av semestern.
    Nästa lördag sjunger jag "Den blomstertid nu kommer", säger farväl till min egen klass (åk 9) och på vägen hem infinner semesterkänslan. Ibland har den dock förstörts av föräldrar som ringt mig då de undrar varför deras gullunge inte fått så bra vitsord.
    Jag brukar nog också planera för mycket program under lovet, borde undvika det och leva lite mera i nuet utan måsten. Mitt lov är lite längre än ditt och jag försöker varje dag göra något nyttigt t.ex. diska eller dammsuga.

    SvaraRadera
  2. Marika, tänk på mej nästa vecka då du sjunger "Den blomstertid nu kommer"!! Det är en jätte bra ritual inför sommaren! Kanske jag borde bjuda mina jobbkompisar på "semesterbullar" och sjunga lite visor :)
    Jag kommer att ha tre veckor semester nu på sommaren, resten kommer jag att ha som förlängda veckoslut under sensommaren och hösten. Hösten brukar annars kännas rätt lång och tung. Har märkt att det funkar bra för mej med att ha lite semestrar nu och då.

    SvaraRadera
  3. Trodde redan att jag kommenterat detta inlägg.
    Det har skrivits i tidningarna att man borde förbjuda sånger såsom "den blomstertid nu kommer" i skolorna eftersom den kan kränka på sådana elever som inte hör till kyrkan eller som har en annan religion. Så snart blir väl min semesterbörjan också lika tråkig som din. Jag skall tänka på dig då jag ännu åtminstone i år får sjunga psalmen.
    Förlängda veckoslut låter faktiskt inte så dumt.

    SvaraRadera