måndag 18 juni 2012


“It is not enough to be busy; so are the ants. The question is: what are we busy about?” Henry David Thoreau


Den här bilden för mej att vilja åka ut till landet. Ah, sommar!




 Jag var på lördagen på middag till mina föräldrar. Fick för mej att kolla lite i en gammal bok med foton på olika hus i Östra Nyland här i Finland. Kom ihåg att där finns ett foto på huset där min mamma är uppväxt. Min mamma bodde på landet, någonting som hon inte riktigt verkar ha gillat. Hon brukar säga att på landet kan man bo "om det är sommar och söndag", men tydligen bara om denna kombination uppfylls ;).

I boken nämdes att min morfar varit jordbrukare och att hans fru, omnämd som värdinnan på gården, har som hobby gårdsskötsel. Om min mamma står det att hon är hemmafru, både för- och efternamn felstavade. Hittade info om en av min farbröder också i krönikan, det stod att han gillar att resa, det lär väl stämma fortfarande.

PS. Dotterdottern längtar ut till landet, dock endast om sommararna, men även andra veckodagar än söndagar. Och mamma, ibland kan jag också längta efter att vara hemmafru, fast det skriver jag endast här då jag vet att du inte läser det. Ingen brukar kalla mej värdinnan (närmast kommer min syster som full av ironi brukar  kalla mej "Prinsessan"), men jag har som hobby trädgårsskötsel. Fast trädgården är så liten att jag här i veckan köpte skylten nedan, ifall nån inte förstår att den lilla ingärdade några kvadratmeters plätten är vår gård. ..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar