söndag 16 juni 2013

"Att inte hinna" vs. "gjorde någonting annat istället"

Efter att snabbt ha bläddrat lite i Facebook, kan jag bara konstatera att jag under helgen inte lagat någonting fint nog att äta som jag kunde ta foton på eller varit ute på sjöss. Hah, jag "valde" att få flunssa på lördag och stanna hemma o snyta mej. Pasta med svampsås har jag inte bemödat mej att ta foto på. Sorry, ifall någon skulle ha vilja sett den bilden. Kanske den skulle ha varit lite mer "down to Earth".
 
Istället sitter jag hemma vid köksbordet med min laptop, håret är uppsatt i en konstig tofs och för en gångs skull har jag ingen make up på mej heller - men den röda näsan är faktisk rätt färggrann. Sorry, den bilden kommer ni inte att få se!
 
Men, här hemma har jag haft tid att tänka. Är trött på att höra mej själv säga "har inte hunnit / hinner inte". Tänkte byta ut det till "har istället valt att göra någonting annat" eller i vissa fall "har inte orkat" eller rentav "vill inte". Det kommer att vara betydligt ärligare. Jag vill inte ha en tillvaro så full av aktiveteter att jag bara fixar saker från sex på morgonen till 23:30 på kvällen. Istället väljer jag varje dag ett tillfälle att vara närvarande i nuet, läsa lite, kanske gå ut och gå, yoga eller meditera. Under den tiden skulle jag förstås ha kunnat göra prestera någonting fantastiskt (fanatiskt?), men jag är mycket nöjdare så här. Hej då prestationsångest! Kommer inte att sakna dej...
 
"Äta bör man, annars dör man" och det gör man ju ändå förr eller senare...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar