söndag 27 maj 2012


Äppelträden blommar


Passa tider, inte precis min starkaste sida...


" - Hur mycket är klockan? sa tomten.
Hur mycket är blåklockan, tro?
- En kvart i månsken, sa älvan
och skakade sand ur sin sko."
Britt G. Hallqvist



Vilken härlig tidsuppfattning, nästa gång någon frågar vad klockan är, borde jag kanske testa att svara "Blåklockan? En kvart i månsken." Fast kanske inte i vilket sällskap som helst...

Jag har alltid varit dålig på att passa tider. Oftast beror det på att jag är litet av en tidsoptimist, tror att det mesta går snabbare att fixa än vad det egentligen gör. Ärligt talat, jag tycker inte heller om att passa tider. Det känns som om att någon berövat min frihet om det blir för mycket olika klockslag att passa. Trots allt har jag en del tider att passa, t.ex. ett visst klockslag jag skall vara på jobbet om morgnarna, vilket egentligen betyder att jag borde gå och lägga mej ett visst klockslag om kvällarna. Men det är mer en regel än ett undantag att jag går och lägger mej lite väl sent ;) Funkar betydligt enklare med olika klockslag om kvällarna. Samhället är inte uppbyggt med tanke på "kvälls- o nattugglor".

I sommar ska jag försöka få tiden att gå så långsamt som möjligt. Istället för att fylla min kalender, försöker jag skapa lite "tomma" dagar i den. Inte för mycket program på samma dag, inte för mycket samma vecka. Lite bättre balans mellan aktivitet och vila. Läste någonstans om en kvinna som brukade skriva "USA" för vissa dagar i sin kalender. Hon var inte på väg till Amerika, som det kanske låter, utan förkortningen stod för "utan särskild anledning". Detta för att se till att hon fick tid för sej själv. Tror att rätt många av oss kunde börja skriva in lite "USA" här och där i kalendern.

Ups, klockan är "en kvart i månsken". Vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar