torsdag 24 maj 2012

"Många människor springer efter lyckan likt en tankspridd man som nervöst letar efter sin hatt, medan han hela tiden har den på huvudet eller i handen. S. Smith"

"Mycket av livets goda blir försummat bara för att det inte kostar något."

Ryskt ordspråk


Har funderat mycket på senaste tid på vad som gör mej glad, ger mej energi och varje dag värd att leva. Det är oftast små enkla saker i vardagen, oftast kostar de väldigt lite eller rentav ingenting. Men så finns det också det motsatta, saker jag inte själv valt, brådska som jag helst skulle undvika...brukar då försöka planera in lite mera "+ aktiviteter" som ger mer energi och gör livet på det hela roligare. Här är några exempel:


+ bra böcker och tidningar att läsa. Eftersom jag trivs jätte bra på biblioteket, så kostar det dessutom ingenting :) Vilken lycka att sen komma hem och börja bläddra i allt och undra vilken bok eller tidning jag skall börja med. Klart underskattat nöje!

+ intressanta kvälls- och veckoslutskursser. Detta om någonting ger en massa energi! Dessutom träffar man ofta personer med samma intressen, eller likadan syn på livet som man själv har. Lämpligt sällskap helt enkelt. Det är inte alltid man har lyxen att vara omgiven med likasinnade ;)

+ god och hälsosam mat i gott sällskap, eller alternativt ensam i lugn o ro. Ibland behövs det inte mer än så.

+ yoga, inte bara asanorna dvs ställningarna, utan allt som ordet innebär. Ett sett att leva helt enkelt. Och glädjen att ha en egen yoga grupp att undervisa och hålla timmar åt. Det ger väldigt mycket att ha möjligheten att kunna lära ut någonting som kommit att betyda så mycket för mej själv.

Och sen har vi "- aktiviteterna"...kanske det räcker med att säga att så länge jag inte är alltför hungrig (då blir jag förbannad), alltför stressad (kan inte tänka klart + blir igen argsinnt) eller alltför trött (piper och allting känns helt övermäktigt), så brukar det mesta ordna sej! Med det sagt är det väl bäst att jag tar någonting att äta, lugnar ner mej och går och lägger mej :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar