tisdag 24 juli 2012

När t.o.m. brödet är stressat vad borde egentligen göras?


Min syster lånade den här boken åt mej "Den hemliga kocken" skriven av Mats-Eric Nilsson. Underrubriken är "Det okända fusket med maten på din tallrik". Jag tvekade faktiskt inför att låna den. Jag ville inte bli så uppskrämd över alla E-koder att jag inte längre skulle kunna gå och handla utan att lusläsa alla innehållsförteckningar och sedan komma hemma med typ ingenting från butiken, kanske en ekologiskt odlad fänkol och ett par morötter? Men det var faktiskt inte det som var resultatet, att bli uppskrämd över tillsatta ämnen. Istället förstår jag nu hur näringsfattig industriellt tillverkad mat har blivit.

Det känns lite som om att vi äter en massa gegga som maten drygats ut med så att det skall bli så billigt som möjligt.  Både för industrierna att tillverka och för oss konsumenter. Vatten sprutas in, tydligen mycket oftare än jag förstått. Sedan läggs det till en del ämnen för att konsistensen skall bli bättre. Utöver dessa ännu konserveringsmedel för att vi skall kunna handla så sällan som möjligt. Kanske det inte är så fixt att storhandla? Skapar det en ytterligare efterfråga på längre hållbarhet?
Efter alla processer har maten blivit så smaklös att aromämnen måste användas. Näringsinnehållet så värdelöst att vitaminer läggs till! Och om det på förpackningen står "med smak av banan", så är det knappast banan produkten innehåller - kanske hela 2 % och sen lite dittan och dattan kemiskt tillverkat för att skapa banansmaken. Får mej att undra hur päronglass skulle smaka om den verkligen innehöll en massa päron? Och hur skulle den se ut utan färgämnen, knappast så fint ljusgrön som nu?

"Fusket" gällar faktiskt inte bara sk. "färdig mat" utan en massa basprodukter vi äter. T.o.m. brödet lär vara stressat - det tvingas att jäsa helt för snabbt. Det är nästan så att jag börjar tycka lite synd om det, stackarn. Nå, imorgon äter jag  igen till morgonmål ett par stressade brödskivor med ost som har suspekt lång hållbarhet, dricker mitt te och häller blåbärssoppa över kvargen. Köpt blåbärssoppa, har inte ännu vågat kolla hur många procent blåbär den innehåller...
Läs boken, den är ingen tråkig fackbok utan faktiskt lättläst och underhållande! Kanske mat inte behöver vara förmånlig, kanske vi borde dra ner på andra utgifter istället? Bra mat vs. dyr elektronik och utlandsresa? Köpa stor platt-TV och sedan äta mat utdrygad med cellulosa, för att lite spetsa till det hela :D


"Äkta vara"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar