söndag 12 maj 2013

Vårsol, medveten närvaro och längtan efter hallonrött

Vårsolen, vad jag har längtat efter den!!
 
Mössöron på björkarna, ett förlängt veckoslut och solen som skiner! Känslan av att det finns en mening med vad jag gör, tid att förverkliga några projekt och så det viktigaste : sinnesro. Det är inte så mycket mer jag behöver. Om jag hade några problem så tycks jag ha glömt dem. Det finns inte så mycket att oroa sej för i just den här stunden - medveten närvaro, den ger mej en vila i nuet.

Jag fick några gamla tidningar, några nummer av Nära av min syster. I en av dem fanns en intervju med Cecilia Åkesdotter, instruktör inom Mindfulness i Sverige. Hon berättar att "forskningen nu även visar att en person som är närvarande kan få andra att bli det också". Hon säger att ju mer närvarande en instruktör eller föreläsare är, desto mer närvarande blir gruppen. Att det sker en slags ordlös kommunikation som aktiverar närvaron hos dem. Precis vad jag lagt märke till själv, men ibland känns det så bra att se det skrivet! Det är så roligt att det ofta dyker upp artiklar, böcker, föreläsningar som jag behöver läsa eller höra. Ja, t.o.m. mänskor jag mår bra av att träffa! Kanske det här är det en del kallar "lagen om attraktion"?
 
Och av någon konstig anledning skulle jag vilja ha en hallonröd ytterdörr, ingen aning om vad det skall betyda. Vårkänslor? ;)
 
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar