söndag 19 maj 2013

Shanti, shanti, shanti! Säg det tre gånger, det lönar sej!

Jag deltog på fredagen i en yogafilosofi- och mantrakväll. Temat för kvällen var yogan i vardagen, vilket ledde till en del intressanta diskussioner. Vi sjöng först olika mantran och lyssnade sedan på föreläsningen. Det där med att sjunga mantran känns för mej ungefär som det kändes att sjunga psalmer när jag var liten och hörde till kyrkokören. En känsla som är svår att beskriva, men kanske någon känner igen sej? En ren glädje, en känsla av andlighet. Som att sitta i ett litet kapell en varm och solig sommardag och följa med en vigsel, ute kvittrar fåglarna och det doftar sommar. Att riktigt känna hur vackert och skört livet är.
 
 
 
Fick veta att det enligt gamla indiska läror anses att om man riktigt vill förstärka någonting ska man säga det tre gånger. Kanske det? Kanske tvivlar vi den första gången, tänker "skulle eventuellt kunna vara möjligt" på den andra och på tredje gången är vi övertygade? Och jag som trodde att jag bara hade en dålig vana då jag brukar upprepa mej om jag inte får den respons jag väntat mej...
 
Min tredje kanin <3, med "bad hair day"
 
 
Jag har gått några NLP-kurser, på dem har jag lärt mej att om man vill få sin vilja igenom ska man först säga två saker som alla har samma åsikt om, den tredje saken man nämner blir då lättare godkänd. Typ "Nu när det är maj månad och solen skiner, stänger vi kontoret lite tidigare på fredagen" ;) Visst, det låter som en bra idé! Värt att tänka på ifall du inleder ett möte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar