lördag 11 augusti 2012

Turistar hemma och lämnar "tonåringen" parkerad...


Det finns en sak som ännu aldrig slagit fel, att "turista" hemma i gamla stan! Äkta minisemester, som går att avnjutas hela året runt. Ifall man har lyckan att bo här vill säga. Ån med strandbodarna, gamla stans små butiker och caféer...turister som tar foton...och så här på en sommarlördag: brudpar! På väg till eller från kyrkan, eller så har de fotografering utomhus. Och kullerstensgatorna och smala gränder. Läste någonstans att det är hälsosamt att gå på kullerstenar, att de påverkar humöret postivt på grund av hur fotsulan trycks mot de runda stenarna. Jag vet inte om det är stenarna eller atmosfären i allmänhet, men jag blir alltid på gott humör av att gå omkring i gamla stan. Värt att testa!


Ifall du tror att det här blir dyrt, så glöm det. I varje fall i mitt fall. Det enda jag köpte var en liten keramikskål för 12€ och oftast går jag inte in i butikerna utan bara njuter av stan. 

Misstänker att jag börjar bli lite anspråkslös. Jag köper sällan någonting numera. Min bil fyller nästa år tretton, borde jag kanske fira att den blir tonåring? Jag har dessutom inte tänkt byta ut den på en tid. Undrar lite vad jag menar med "en tid"? Går väl några år igen. ;) Och sofforna, de är från januari 1998, jestas 14,5 år gamla! Enligt någon undersökning byter finländarna ut sin soffa ca vart 5:e år, endel ännu oftare. Jag ligger tydligen efter med rätt många år redan. Och så har ändå en kanin tuggat på kanten på den ena...

Våra köksstolar är mina föräldrars gamla, benen är lite ojämna efter att ett antal hundvalpar har tuggat på dem. Men de är jätte bekväma att sitta i, dessutom har jag börjat tycka att de är charmiga! Vi har även nya möbler, ifall man med "nya" menar sådana vi köpt för 4-5 år sedan. Okej, nu tror jag att jag börjar förstå varför jag trivs så bra i gamla stan bland allting gammalt och slitet...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar